قرار گرفتن درمعرض آلودگی هوا به مدت طولانی عامل خطری برای ابتلا به دیابت

9 سپتامبر2016- محققان مرکز هلمهولتز در مونیخ( HZM) دریافتند که قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا می تواند خطر ایجاد مقاومت به انسولین را در افراد مبتلا به پیش دیابت و افراد مبتلا به دیابت نوع 2 افزایش دهد. محققان مرکز HZMبا همکاری محققان مرکز تحقیقات دیابت آلمان(DZD) به بررسی ارتباط بین افزایش آلودگی هوا در منطقه‌ی آکسبورگ ونسبت شیوع خطر دیابت نوع 2 پرداختند.

دراوایل ماه جاری، دانشمندان دانشگاه Massachusetts Amherstپیشنهاد کردند که قرار گرفتن در معرض آلاینده ها در سنین پایین می تواند افراد را مستعد دیابت نماید، اما نتوانستند این موضوع را بصورت یک رابطه‌ی واقعی نشان دهند. در مطالعه‌ی اپیدمیولوژی فعلی که نتایج آن در مجله ی Diabetesمنتشر گردید، شواهدی ارائه شده است که نشان می‌دهد ابتلا به دیابت نه تنها به شیوه‌ی زندگی یا  فاکتورهای ژنتیکی مربوط می باشد بلکه آلودگی هوای مرتبط با ترافیک یکی دیگر از عوامل خطر برای ابتلا به دیابت است.

 پرفسور Annette Petersاز مرکز HZMوهمکارانش، اطلاعات یک مطالعه‌ی مبتنی بر جمعیت بنام KORAکه به مدت 2 سال بطول انجامید و در آن 3 هزار نفر ازمناطق شهری آکسبورگ و دو شهرستان روستایی در ناحیه‌ی جنوب آلمان شرکت داشتند را آنالیز پرداختند.

 دانشمندان نمونه های خون بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 در حالت ناشتا را برای ارزیابی  بیومارکرهای مقاومت به انسولین و التهاب تهیه کردند. این ارزیابی شامل بررسی عملکرد سلولهای بتا  و مقاومت به انسولین (HOMA-IR)، ترشح انسولین، هموگلوبین A1C  و میزان هورمون لپتین( تنظیم کننده ی اشتها) بود. از افراد غیردیابتی آزمایش تحمل گلوکز خوراکی  برای تشخیص اختلال متابولیسم قندخون گرفته شد.

سپس محققان این اطلاعات را با اطلاعات گردآوری شده از غلظت آلاینده های هوای محل زندگی این افراد مقایسه کردند. آنها میزان غلظت آلاینده‌ها را با اندازه گیری غلظت این ذرات در 20 محل مختلف تعیین کردند و غلظت دی اکسید نیتروژن را در40 جایگاه مختلف اندازه‌ گیری نمودند.

 در آن زمان سطح آلودگی هوا در آکسبورگ در محدوده‌ی تعیین شده ی مجاز در اتحادیه ی اروپا بود اما هنوز هم بالاتر از دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی بود. نتایج این تحقیق نشان داد تأثیرات آلودگی هوا بویژه بر افراد مبتلا به پیش دیابت بیشتر است.

محققان اعلام کردند که به ازاء هر 7.9میکروگرم بر مترمکعب افزایش آلودگی هوا میزان بیومارکرهای عملکرد غیر طبیعی سلولهای بتا 15.6درصد و میزان انسولین 14.5درصد افزایش می‌یابد.

همچنین افزایش میزان دی ‌اکسید نیتروژن با افزایش مقاومت به انسولین، بالا رفتن قندخون، مقدار انسولین و لپتین ارتباط  دارد. اگر چه هیچ تغییری در میزان هموگلوبین A1C  این افراد مشاهده نشد.

این تأثیرات ازنظر آماری برای افراد مبتلا به پیش دیابت نسبت به بیماران مبتلا به دیابت  نوع 2 بارزتر بود.

 محققان با توجه به این نتایج اعلام کردند که آلودگی هوای فضای باز باید به عنوان یک عامل زیست محیطی جدی تر برای دیابت در نظر گرفته شود. آنها خواستار وضع سیاست‌هایی از طرف دولت برای قبول آستانه‌ی آلودگی هوا در سطح جهانی شدند.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2016/sep/long-term-exposure-to-air-pollution-may-be-a-diabetes-risk-factor,-researchers-find-98882732.html